תוויות

יום רביעי, 24 בפברואר 2016

סיכום והמלצות

רשומה זו מכילה מידע שימושי למדריכים:

  • טבלת סיכום המפגשים בעונה
  • המלצות
  • קישור למסמכים וחומרים שונים שניתן לשתף


טבלת סיכום העונה

העונה שמתוארת להלן מותאמת לעונת פעילות ראשונה (ספט'-פבר'), לקבוצה חדשה בכיתה ב'. תכנון המפגשים מורכב באופן עקרוני מהחלקים הבאים (חלק מהחלקים משולבים זה בזה):
  • כ 5 מפגשים - פתיחה, גיבוש, לימוד עקרונות לגו ותכנות WEDO בסיסיים, ובנית מודלים בסיסיים
  • כ 5 מפגשים - לימוד הנושא השנתי כולל חקר, סיור, בנית מודל לגו מתאים
  • כ 3-4 מפגשים - בנית מודלים מתקדמים, ולמידת עקרונות לגו ותכנות מתקדמים יותר
  • כ 6-7 מפגשים אחרונים - בנית מודל לפסטיבל, הכנת פוסטר, הכנה להצגה בפסטיבל
בעונה קצרה יותר ניתן לקצר כל אחד מהשלבים, או לוותר על חלקם (למשל על המודלים המתקדמים)

בטבלה שלהלן תוכלו למצוא את רשימת המפגשים והתוכן שהיה בכל אחד מהם:

מפגש #
תאריך
קבוצה 793
קבוצה 792

9.7
רישום קבוצות

4.9
מפגש הערכות להורים - הצגת הפעילות
1
11.9
מפגש פתיחה.
הכרות והצגת הפעילות
בנית ציפורים מסתובבות
הכרת wedo
בניה חופשית בלגו
מפגש פתיחה.
משחק היכרות, הצגת מה זה JR FLL ?
בחירת שם לקבוצה בשיטת העלאת רעיונות וקיום הצבעה
2
18.9
בחירת שם לקבוצה
משחק עם גלגלות וכיווני הסתובבות
בנית ציפורים מסתובבות
המשך גיבוש, היכרות והסבר על 6 ערכי הליבה של FIRST ומה המשמעות שלהם, יצירה סביב ערך אחד למידה על תמסורת
3
25.9
משחק עם גלגלות וכיווני הסתובבות
ערכי ליבה
בניה משותפת של סוכה
 תרגול של ילד עמידה מול קהל - הרצאה על משהו שהילד בקיא בו, חצי קבוצה ציור על פוסטר אחד מערכי הליבה של FIRST וחצי קבוצה למידה על WEDO, בניית משותפת של סוכה
4
9.10
בחירת לוגו
משחק עם גלגלי שיניים ותמסורות
בנית אריה
 הצגת לוגו לקבוצה שכל ילד צייר, החלטה על לוגו של הנבחרת, בניית מודל הציפורים המסתובבות כולל תכנותו

12.10
אירוע פתיחה
5
16.10
משחק עם גלגלי שיניים ותמסורות
בנית אריה
צפיה בפרק של היה היה על פסולת
 משחק תחרות בנייה בלגו, הצגת האתגר השנתי חכמים עם פסולת, צפייה בנושא מחזור, צפיה בפרק מהסדרה ארתור הקשורה למחזור
6
23.10
לימוד על סוגי פסולת
חקירת מודל האריה
משימות wedo
 ביקור של נציגים מנבחרת FRC מכפר יונה, יציאה לחצר לאיתור פרטי פסולת בחצר בית הספר, החלטה על פריט הפסולת אותו נרצה לחקור לעומק, בניית מעלית מתוכנתת
7
30.10
בחירת בגדים כנושא של הקבוצה
בנית פרויקטון לגו – גלגל לונה פארק
 משחק בלגו, בנייה של ממטרה ממוחשבת, חלוקת משימות לחקירה על צמיגים
8
6.11
משחקי wedo
בנית דגם חנות
 לימוד על חיישן תנועה, אתר ה- SHOWCASE, בניית תנין והסבר להורים איך הוא עובד ומה עשינו
9
13.11
סיום דגם החנות
סיור לימודי לחנות בגדים יד שניה
 שיחה על ערכי FIRST, משחק הראיון, הצגת עבודות החקר, הכנה לקראת ביצוע סיור לימודי בפנצ'ריה
10
20.11
בנית תנין ע"י חצי קבוצה
השאר – חידת לגו, חיישן
 סיור לימודי לפנצ'ריה, חלוקת חולצות הנבחרת, המשך הצגת תהלך החקר, הכרת שלבי תהליך התכן, התחלת בניית דגם מורכב - מנוף

26.11
הצגת הפעילות בדוכן ביום ההורים
 הצגת הפעילות בדוכן ביום ההורים
11
27.11
בנית תנין ע"י החצי השני של הקבוצה
השאר - חיבור מנוע לתמסורת, חיישן, חידה
 חיישן הטיה, השלמת בניית המנוף, הסבר על שלבי התכן העלאת רעיונות לבנייה בדגם והחלטה מה בונים בדגם
12
4.12
הקדמה לתכנון הדגם
בנית מודל מתקדם של נדנדה ובנין
 הכרת שלבי תהליך התכן - התמקדות על שלב התכנן דיון והתחלת שלב בנה

8.12
 -
סיור לימודי
13
18.12
סיום בנית המודל המתקדם של הנדנדה
תכנון הדגם שלנו
 התחלת בניית הדגם, בניית אב-טיפוס של רכבל
14
25.12
ניתוח המודל של הנדנדה
התחלת בנית דגם
 המשך בניית הדגם
15
1.1
בנית דגם
 המשך בניית הדגם
16
8.1
בנית דגם, התחלת הכנת פוסטר
 המשך בניית הדגם, התחלת עבודה על הפוסטר
17
15.1
בנית דגם והכנת פוסטר
 שיפורים בדגם, הכנת פוסטר

16.1
טיול משפחות להר הזבל
 -
18
22.1
בנית דגם
 שיפורים בדגם, הכנת פוסטר
19
29.1
הצגת הפעילות לכיתות ב'
הכנה להצגה בפסטיבל
 הצגת הפעילות לכיתות ב', חיזוק הדגם (שיפור) 
הכנה להצגה בפסטיבל
20
5.2
מפגש שיא עם ההורים - הכנה להצגה בפסטיבל
 מפגש שיא עם ההורים - הכנה להצגה בפסטיבל

11.2
פסטיבל

19.2 / 12.2
מפגש פרידה וחלוקת תעודות

המלצות

  • כדאי לשלב הורה עוזר בפעילות
  • כדאי לשלב תלמיד מכיתה בוגרת יותר (למשל ד-ו) כעוזר מאמן
  • לחלק כל מפגש לחצי קבוצה שעובדת בלגו בבנית דגם, וחצי שעובדת על משהו אחר, ואח"כ להחליף
  • אריה – דגם מאוד עדין וקשה להפעלה. המנוע מסובב את הרגליים של האריה עד שנתקע ואז עשוי להגרם נזק למנוע או שהדגם מתפרק.
  • תנין – התוכנית לא עובדת טוב, עדיף ליצור תוכנית שבה הפה פתוח בהתחלה, ואם מכניסים משהו, הוא מיד סוגר, לועס ומשמיע רעשי לעיסה.
  • פחות הדרכה פרונטלית, ויותר בניה בלגו. למשל כדי להדריך בנושא גלגלות או תמסורות אפשר לשבת עם 2-3 ילדים ולהתנסות בכך.
    הילדים מאוד אוהבים משימות בניה (בהתחלה צריך לדאוג שלא יהיו מורכבות מדי), וכן אוהבים בניה חופשית ומשחק
  • להתאים את הציפיות מרמת תוצרים לגיל הילדים ולאופי של הקבוצה וההורים. אין לצפות שילדים בכיתה ב' יכתבו בכוחות עצמם עבודות סיכום מורכבות, והם עשויים להזדקק להכוונה של המדריך או של ההורים.
  • כדאי לקחת בחשבון שלא תמיד הילדים מבצעים את המשימות לבית.
  • לשמור את כל התוצרים במהלך העונה כדי לשלב אותם בפוסטר שמכינים בסוף.
  • כדאי לבקר בתחרויות של FLL ו FRC
  • לא ברור מה קורה אם המנוע מנסה לסובב גלגלי שיניים ונתקל בהתנגדות. לא הצלחנו לקבל תשובה מהחברה אם זה עשוי לגרום נזק למנוע. כדאי להמנע מכך, ובמידת האפשר בדגמים שאנחנו בונים להשתמש ברצועה במקום בגלגלי שיניים ואז אין בעיה שהמנוע יתקע, הרצועה פשוט מחליקה כשלא יכולה לזוז וזה לא עושה בעיה.
  • הפעלת המנוע במהירות מסויימת או למשך זמן מסויים אינה תמיד מדוייקת – לפעמים יוצא קצת יותר מהר/לאט או קצת יותר זמן.

רעיונות לפעילויות

תוך כדי העונה תמיד חיפשנו רעיונות למשחקים ופעילויות שיתרמו לגיבוש ואם אפשר גם יהיו קשורים ללגו או למיומנות כלשהי שחשובה לפעילות. אז הינה כמה רעיונות שהשתמשנו בהם בהצלחה
  • משחק העיתונים – מחלקים עיתונים לילדים וכשנפסקת המוזיקה צריכים לעמוד על העיתון, כל פעם לוקחים עיתונים ומקטינים אותם כך שהילדים צריכים להסתדר ביחד – בסוף הם צריכים לעמוד על עיתון קטן ולהתחבק
  • פרויקט אישי – מי שמביא אוכל מבצע פרזנטציה קצרה של 2-3ד על נושא כלשהו לבחירתו כולל הכנת פלקט. אפשר גם להתמקד בנושא השנתי. מתרגל כישורי פרזנטציה
  • משחק בניה בלגו תחת אילוצים - לבנות משהו עם מעט חלקים מסוג מסוים וצבע מסוים ובכמות מוגבלת – כל ילד בוחר צבע ואז מקבל כמות מסויימת של אבני לגו בצבע שבחר (כמה עשרות), מתחלקים לזוגות (למשל בן עם בת) ואז יש זמן נתון (15ד) לבנות משהו ביחד בשילוב של שני הצבעים
    המשחק מתרגל: גיבוש ועבודת צוות בקבוצה קטנה, יצירתיות, פתירת בעיה תחת אילוצי זמן ומשאבים

חומרים שימושיים

בקישור שכאן תוכלו למצוא מספר מסמכים ששימשו אותנו

קישור לבלוג של אופיר גלזר שממנו למדנו המון

דגמי לגו של הערכות 9580, 9585



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה