תוויות

יום שבת, 26 בספטמבר 2015

792 - עדכוני מפגש 3 - 25.09.2015

שלום להורים ולחברי נבחרת מדעני הלגו,
היום המפגש היה ארוך מהרגיל, היות והיה לנו המון מה להספיק ואתגרים רבים.
המפגש התחיל בהרצאה של אלון על SCRATCH. אלון הסביר לנו איך בעזרת SCRACTH, כריש אוכל דגים:
אלון מסביר על SCRATCH
הכריש ברקע
כל הכבוד לאלון, על היוזמה ועל דרך ההדרכה, היה מאוד מעניין.
אנו נמשיך לעבוד ולחזק במפגשים הבאים את נושא עמידה מול קהל והעברת נושא, שכן הילדים יזדקקו לכך באירועים שונים במהלך העונה. זה לא פשוט לעמוד מול קהל ולהעביר מסר ברור, אנו כאמור נחזק ונעבוד על נושא חשוב זה כחלק מהפעילות בכל הזדמנות.

לאחר מכן התחלקנו ל- 2 קבוצות.
קבוצה ראשונה שכללה את הראל, ירדן וגילי עבדה עם יהונתן עוזר המאמן על פוסטר שעסק בערך הראשון, "אנו קבוצה":
עובדים על הפוסטר
והתוצאה:
פוסטר: "אנו קבוצה"
יפה לראות איך המסרים עוברים ומחלחלים אט אט ובאים לידי ביטוי בפוסטר, כפי שניתן להתרשם.
לאחר מכן קיבלה הקבוצה משימה להתחיל לבנות בניה קבוצתית של סוכה מלגו. הילדים החלו לעבוד על סוכה יצירתית במיוחד שכל קומה בה בצבע אחר:
עובדים על סוכה
לומדים תמסורת
הקבוצה השנייה, שכללה את עומר, נעמה ואלון בהנחייתי, עבדה עם תוכנת ה- WeDo שלנו. התעמקנו בנושא התמסורת. הכרנו וראינו מה הם גלגלי שיניים, הכרנו את גלגל 8, 16, 24 ו- 40. למדנו שלכל גלגל קוראים על פי מספר השיניים שלו והכרנו חלקים נוספים שישי בערכה: צירים, בּוּשִׁים (תותבים).
לאחר מכן למדנו את המושגים: גלגל מוּנַע, גלגל מניע וגלגל סרק.
לכל גלגל הסברנו למה הוא משמש ומה תפקידו בתהליך התמסורת. הדגמנו שכאשר יש מספר זוגי של גלגלים, סיבוב הגלגל המניע גורם לכך שהגלגל המניע והגלגל המוּנַע מסתובבים בכיוונים מנוגדים. למדנו גם מה נדרש לעשות על מנת שהגלגלים יסתובבו באותו הכיוון.
לבסוף ביצענו ניסוי מה קורה כאשר הגלגל המוּנַע והגלגל המניע הם בגדלים שונים: כאשר הגלגל המניע קטן והגלגל המונע גדול יש הורדת הילוך וכהופכים בניהם יש העלאת הילוך. חדנו גם חידות לגבי יחסי המהירות בין גלגל 8 לגלגל 24 (יחס 1:3).

לאחר מכן עשינו אתנחתא קלה, בה אכלנו את האוכל הטעים שהביאה גילי. תודה לך גילי.
יאמי
במהלך הפסקת האוכל, שוחחנו בכמה מילים על האתגר השנתי, אותו נידרש לחקור השנה והוא נושא הפסולת. שמחתי לשמוע שחלק מהילדים כבר החל בתהליך החקר וכבר קרא ספרים בנושא. כל הכבוד.

לאחר שמילאנו מצברים איחדנו בחזרה את שתי הקבוצות לקבוצה אחת במטרה להשלים את מלאכת הבניה של הסוכה.
קודם כל חשוב לציין כי ברוב המקרים בנייה בלגו היא פעילות אינדיבידואלית. זה בכלל לא פשוט לבנות לגו בקבוצה, הדבר דורש תיאום, עזרה הדדית, ויתור וסובלנות אחד כלפי השני.
לאחר מספר דקות של בניה משותפת, ושהסוכה כבר הייתה ממש ממש לפני "הנחת סכך", הונח בפני הילדים אתגר לא פשוט בכלל.
כמו בחיים האמיתיים מעולם הפרויקטים, לעיתים תוך כדי עבודה על פרויקט מגיעות דרישות חדשות ו/או בקשות חדשות, המשפיעות על מה שכבר עשינו. כך גם הילדים קיבלו דרישות חדשות לסוכה. הדרישה החדשה, הייתה כאמור מאוד מאתגרת וקשה למימוש. המשימה הייתה לשלב את מספר הקבוצה שלנו (מספר 792) על אחת מפאות הסוכה.
הדבר דרש פירוק של פאה אחת, תיכנון, חשיבה יצירתית, שיתוף פעולה, סיוע הדדי וחלוקת העבודה בין חברי הקבוצה.
עובדים על פאת ה- 792
היה יפה מאוד לראות איך הילדים היו חדורי מוטיבציה להצליח במשימה.
על אף מורכבותה של המשימה הם נשאבו לאתגר, עבדו באמביציה ובמוטיבציית שיא, בצורה מעוררת השראה וראויה לציון ועם קצת עזרה וסיוע של צוות המאמנים, עמדו באתגר!!! סוכת 792 מושלמת להתרשמותכם:
סוכת 792
כל הכבוד לילדים, זה היה באמת מרשים.

הודעות
  • פעילות הורים-ילדים 1: לילדים חולק דף עבודה אותו הם נדרשים להשלים במהלך חופשת סוכות.
  • פעילות הורים-ילדים 2: משימה נוספת לחופש סוכות היא משימה ה-לוגו.
    על כל אחד מהילדים לצייר לוגו לנבחרת. את הלוגו יש לצייר בטושים על דף בגודל A4, תוך שימת דגש על ששת הערכים שהכרנו, על שם הקבוצה ועל כל מה שלדעתם חשוב שהלוגו "ישדר". במהלך השיעור הבא נעשה תערוכת לוגו-ים. כל ילד יציג את הלוגו שהוא צייר, שאר הילדים יעבירו משוב על הציור של חבריהם ולאחר מכן נקיים הליך בחירת לוגו של קבוצת 792 - מדעני הלגו. הלוגו הנבחר יוטבע על חולצות הנבחרת ויהיה סימן ההיכר שלנו.
  • להזכירכם בשבוע הבא עקב חופשת סוכות לא יתקיים מפגש, אולם כולם מוזמנים לאירוע ה- Offseason של קבוצת Thunderbolts (קבוצת FRC מספר 2630). האירוע מתקיים בימים שלישי ורביעי ה- 29-30/9 בין השעות 09:00 ל- 17:00 באולם הספורט בקריית חינוך בן גוריון (רופין). להנחיות הגעה הקלידו "מתחם I/OS" ב- Waze. במרכז האירוע תתקיים תחרות ה- FIRST FRC Off Season של ישראל, בה מתחרים רובוטים של למעלה מ- 20 קבוצות של תלמידי תיכון מרחבי הארץ. עוד באירוע תחרות מנטורים מבוגרים הנוהגים ברובוט, הצגת רובוטים מתחרויות ה- FLL וה- FTC, פעילות חברתית והמון כיף. לאחר בירור שביצענו מול מתכנני האירוע, מומלץ להגיע החל מ-10:00-12:00 או 13:00-15:00, לא משנה באיזה יום. ביום השני יהיה משחקי הגמר שיתכן ויהיו מעניינים יותר, המשחקים יחלו בסביבות השעה 13:30.
  • בטלויזייה המוצבת בלובי של בניין ביאליק, פורסמו תמונות של הילדים מהמפגשים, אתם מוזמנים להגיע ולהתרשם.
  • לא כל הילדים מכירים את בלוג הקבוצה. מומלץ שיכירו אותו יחד איתנו, ההורים, ניכר שהילדים אוהבים ונהנים לראות את עצמם בתמונות מהפעילות ולקרוא על הפעילויות.
  • מוזמנים לשווק ולשתף את הבלוג ואת הפעילויות שאנו עושים על מנת ליצור אפקט תודעתי רחב ככל הניתן.
  • אנו נפגשים למפגש מספר 4, בתאריך 09/10/2015. אחראית כיבוד - נעמה.
בברכת חג סוכות שמח לכולם,
מאמן הנבחרת
איתן

2 תגובות:

  1. אנחנו בנינו רובוט מלגו וקוראים לו רובוטוב מנקה לי. גילי
    https://drive.google.com/file/d/0B6WY5ROfawRtWUtVWWtwbTZYNTQ/view

    השבמחק
    תשובות
    1. כל הכבוד. באמת מרשים, אפשר לקחת לניסיון?

      מחק