תוויות

יום שישי, 23 באוקטובר 2015

793 - מפגש מס' 6 - 23.10.2015

במפגש היום ביקר אותנו אופק מקבוצת FIRST בוגרים של כפר יונה (קבוצת FRC). הקבוצה שלהם קרויה BumbleB.
כמה מילים על קבוצות FRC:
זוהי קבוצה של כמה עשרות נערים ונערות, לכל קבוצה יש שם. הקבוצה ממשיכה להתקיים משנה לשנה, ובכל שנה יש כמה מצטרפים וכמה שעוזבים.
מספר פעמים בשנה יש תחרויות רובוטיקה. הם מקבלים אתגר, ומספר שבועות קצוב לבנות אותו. ב FRC זה כבר לא לגו אלא בנוי מחלקים אמיתיים. בסוכות התקיימה תחרות שכזו. תקופת הבניה היא אינטנסיבית מאוד, והם עובדים במרץ מסביב לשעון כדי להספיק לתחרות.
מלבד התחרויות, הקבוצה גם עוסקת בפעילויות שונות, למשל הפעלת קבוצות JrFLL בכפר יונה.

אופק סיפר לנו שהקבוצה של כפר יונה זכתה השנה באליפות הארץ, ובעקבות זאת נסעה באפריל האחרון לתחרות בארצות הברית וזכתה גם שם ואף קבעה שיא עולמי - כל הכבוד!

בנוסף לכך נתתי היום לילדים משימה לפעם הבאה. הם יצטרכו את עזרת ההורים בביצועה - פרטים בהמשך.

התחלנו את המפגש במשחק - הילדים התחלקו לשתי קבוצות, קבוצה אחת בנתה דגם פשוט מכמה אבני לגו, ואחרי שסיימה היתה צריכה להסביר לקבוצה השניה איך לבנות אותו באמצעות הסברים בלבד ומבלי להראות להם את הדגם. זה התברר כמשימה מאתגרת במיוחד והילדים עשו מאמצים רבים להצליח בה.
לדאבוני אין תמונה כי כשסיימנו הדגם נשמט על הרצפה והתפרק לגורמים ...

לאחר מכן אכלנו חומוס, פיתות וסלט שהביא לנו ניצן - תודה רבה, היה טעים מאוד!


לאחר מכן דברנו בקצרה על נושא הפסולת ועל סוגי פסולת שונים:
פסולת שניתן לעשות בה שימוש חוזר - למשל בגד שכבר קטן לנו, נייר שאפשר להשתמש בו כדף טיוטה.
פסולת שניתן למחזר - לפרק אותה למרכיבים שלה ולהשתמש בהם לבניית משהו אחר, או להחזיר אותה למצב שניתן להשתמש בה.
פסולת חד פעמית - אין מה לעשות איתה, והיא הולכת לערימת הזבל ונשארת שם.



לאחר מכן התחלקנו לשתי קבוצות - קבוצה אחת חקרה את מודל האריה הבנוי, איך הוא עובד, מה שם מסתובב ולמה. לאחר שהבנו את הדגם חשבנו מה צריכה לעשות התוכנה שמפעילה אותו כדי שהוא יפעל, ובסיום באמת כתבנו תוכנית בתוכנת wedo שמפעילה אותו.
חוקרים את האריה ומפעילים אותו ב wedo


הקבוצה השניה עשתה אימון תכנות wedo - הקבוצה קיבלה רשימת משימות לביצוע, והכינה אותן בתוכנת wedo.
עושים דף משימות תכנות ב wedo בעזרתו של אופק מ bumbleB

צילום המסך של מה שהכינו הילדים


לא כולם הספיקו לעשות הכל, ונמשיך זאת במפגש הבא.


משימה למפגש הבא: (המשימה היא לא חובה, אבל מומלצת מאוד)
כל ילד שלף פתק משקית* וזכה בסוג של פסולת כדלקמן:

  • הראל - מים מלוכלכים
  • לירי - קליפת בננה
  • יאן - שקית ריקה של במבה
  • נטלי - בקבוק
  • ניצן - נייר
  • פלג - בגד משומש

(*) השתמשתי בשקית מתכלה :-)

המשימה היא לחקור את הפסולת, ולהכין דף A4 שבו מספר רשומים פרטים על הפסולת, ואפשר להוסיף גם ציור או תמונה.
במפגש הבא הילדים יוכלו להציג לקבוצה את הדף שהכינו. כמו כן בסיום העונה אנחנו צריכים להכין פוסטר של הקבוצה, והדפים הללו יהיו חלק מהפוסטר.
הילדים יצטרכו את עזרתכם ההורים כדי להכין את המשימה - שתחפשו עבורם חומר ותסבירו להם על הנושא בקצרה ובמילים פשוטות.
כל העניין אמור להיות משהו פשוט שלא לוקח הרבה זמן ומאמץ.

להלן מספר שאלות מנחות לדוגמא שאפשר להתייחס אליהן - אפשר כמובן גם כל דבר אחר
  • ממה הפסולת עשויה?
  • האם תמיד היה את הפסולת הזו? האם היא קיימת באופן טבעי בטבע? ממתי יש אותה?
  • לאיזו קבוצה היא שייכת (שימוש חוזר, מיחזור, שימוש חד פעמי). לפעמים היא יכולה להיות שייכת לכמה קבוצות, למשל בגד שעוד ניתן ללבוש, לעומת בגד קרוע
  • אם ניתן להשתמש בה שוב או למחזר – האם באמת אנחנו ממחזרים אותה? או שבפועל מתבצע בה שימוש חד פעמי?
  • אם ניתן למחזר אותה – כיצד זה מתבצע?
  • אם לא ניתן למחזר אותה – מה קורה לה לאחר השימוש?
  • האם יש לך רעיון מה לעשות עם הפסולת כדי להכניס אותה למעגל המיחזור?
  • האם ניתן למנוע את יצירת הפסולת הזו?




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה